Om Nicolaiskolan

Kreativitet, skapande och entreprenörskap oavsett program

Nicolaiskolan är skolan för dig som vill utveckla både din kreativitet och ditt entreprenörskap oavsett om du vill bli ekonom, jurist, samhällsvetare, medieproducent, musiker, dansare eller frisör. Hos oss möter du kreativa talanger som arbetar med hållbart skapande.

På Nicolaiskolan arbetar alla elever med entreprenörskap oavsett program. Du får möjlighet att genomföra olika projekt, starta företag och skapa kontakter med samarbetspartners utanför skolan. Vi samarbetar bland annat med Ikea, designers, Tingsrätten, Dunkers Kulturhus, Konserthuset och Fredriksdals muséer för att ge dig så mycket praktisk erfarenhet som möjligt under din utbildning.

Tillsammans bidrar vi alla till en bättre och mer hållbar värld. Därför är internationella frågor och hållbarhet alltid en del av undervisningen hos oss.

uNic – Unik på Nic

Hos oss möter du ingen klädkod. Här får du utvecklas som den individ du är – unik och talangfull med egna förutsättningar, behov och drömmar.

På Nicolaiskolan är både du och din utbildning unik. Vet du om att vi har cirka 50 individuella val-kurser tillsammans med Olympiaskolan och Tycho Braheskolan? Det ger dig en möjlighet att skapa en uNic utbildning som passar just dig.

Välkommen till Nicolaiskolan – där din kreativitet och ditt entreprenörskap tar fart!

En hållbar skola

Vi utbildar dig för en föränderlig värld och uppmuntrar dig att ta ansvar för framtiden. Därför är internationella frågor och hållbarhet alltid en del av undervisningen. Tillsammans tar vi ansvar för framtiden och bidrar vi till en bättre och mer hållbar värld.

Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något. Vi har bland annat veganskt schampoo i frisersalongen och våra textil- och designelever återanvänder gamla kläder och skapar något nytt. Och som framtida ekonom eller jurist behöver du också tänka hållbart även i företagsvärlden.

Vi har också ett elevdrivet hållbarhetsråd som jobbar med just hållbarhet på skolan. Och det går bra! Nicolaiskolan har utsetts till ”Årets hållbaraste Gymnasieskola i Sverige” både 2018 och 2020 av Håll Sverige Rent/Grön Flagg.

Bli vår kollega?

På Nicolaiskolan möts du av en unik kombination av stabilitet och tradition blandat med nytänkande, framåtanda och kreativitet. Här förväntas du som medarbetare vara med och öppna dörrar både inom skolan och mot omvärlden. Vi arbetar aktivt med att skapa en kreativ lärmiljö för våra elever genom verkliga projekt. Du använder dig på ett naturligt sätt av digitala verktyg och internet i din undervisning. För oss är det viktigt att släppa in framtiden i klassrummet!

Vill du veta mer?

Läs mer om att arbeta i Helsingborgs stads skolor och se lediga tjänster genom att följa knappen nedan.