Anpassad gymnasieskola

Den anpassade gymnasieskolan är en 4-årig skolform som följer samma läroplan som gymnasieskolan men med egen kursplan.

På programmen läser du

• gymnasiegemensamma ämnen som till exempel svenska, matte, engelska, idrott och hälsa
  • programgemensamma ämnen som utgår ifrån vilket program du har valt
  • programfördjupning ämnen och kurser som ligger inom ramen för programmet
  • individuellt val och gymnasiearbete.

På Nicolaiskolan är den anpassade gymnasieskolan en lokalintegrerad verksamhet. Det innebär att vi deltar och finns på skolan med samma självklarhet som övriga program. Vi är i nuläget en liten enhet, som dock är på tillväxt, med hemklassrum i hjärtat av de estetiska och hantverkstekniska verksamheter som skolan har. Här har du möjlighet att delta i skolans kreativa skapande.

Hos oss börjar skoldagen 08:15 alla dagar utom tisdagar då eleverna börjar klockan 10:00. Eleverna slutar 15:00 alla dagar, utom fredagar då skoldagen är slut 13:00.

Eleverna går de tre första åren i en årskursmixad klass som är inriktad på deras program för att i årskurs 4 gå över i en separat klass. Vi har gjort valet att låta fyrorna läsa för sig, då de bland annat genomför sitt gymnasiearbete och är ute på APL en stor del av tiden.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Elever som är antagna i den anpassade gymnasieskolan och går i årskurs 9 kan boka tid för studiebesök. Personal från anpassade grundskolan följer med eleven. Du som är vårdnadshavare kan också följa med om du behöver.

Våra anpassade program

Nicolaiskolan erbjuder fyra nationella anpassade program och det ingår minst 22 veckor studier förlagda till en arbetsplats, APL. Programmen som vi erbjuder är:

Skugga en elev

Är du intresserad av ett program och vill känna på hur det är att gå på Nicolaiskolans anpassade gymnasieskola? Då är du välkommen att boka en tid.

Kontakta Cecilia Holmgren på e-post cecilia.holmgren@helsingborg.se