”Jag får vara kreativ, jag får möjlighet att göra det jag tycker är kul”

Humla Gyllström går sista året på Hantverksprogrammet (frisör) och trivs som fisken i vattnet. På utbildningen finns både möjligheter och utmaningar för den som vill ha en omväxlande utbildning med kreativa inslag.

Inriktningen frisör på Hantverkarprogrammet ger dig en gedigen grund att stå på efter examen. Under utbildningen varvas teori och praktik och du blir coachad av duktiga frisörpedagoger i att färga, styla och klippa hår. För Humla var det ett stort intresse för hår som gjorde att hon till slut hittade till Nicolaiskolan.

Varför valde du Nicolaiskolan?

– Jag var lite skoltrött efter nian och var intresserad av hår så jag kollade upp sådana utbildningar. Nicolaiskolan verkade bra och hade en inriktning på bara frisör som jag var intresserad av.

Vad är det bästa med gå på inriktningen frisör?

– Jag gillar att vi får vara kreativa. Lärarna är jättebra på att ge oss fria tyglar och uppmuntra oss att tänka kreativt samtidigt som de är väldigt stöttande. Ibland har vi projekt med andra program och det är alltid givande.

Vad tycker du är bra med Nicolaiskolan?

– Jag trivs jättebra här! Det är bra stämning mellan elever och lärare och här kan man få vara sig själv. Det är ingen som kollar konstigt på en om man är lite annorlunda. Här kan alla vara olika. Här finns också bra hjälp om man har det lite svårt i skolan. Du kan få extra läxhjälp, extra tid på proven och andra saker. Det är jättebra.

Och till slut. Vad ska du göra efter studenten till våren?

– Jag ska nog jobba på en salong. Det är ganska lätt att få jobb efter utbildningen om man är duktig och sköter praktikperioderna bra. Det är en bra arbetsmarknad.