”Eleverna är väldigt engagerade, och lärarna är väldigt välutbildade”

Tilde Lindell studerar sitt andra år på estetiska programmet med inriktning teater. Drömmen är att bli professionell skådespelare, och valet av Nicolaiskolan var självklart. Det bästa med skolan är gemenskapen och lärarna.

– Jag älskar lärarna och eleverna. Eleverna är väldigt engagerade, och lärarna är väldigt välutbildade och engagerar sig mycket i elevernas intresse.

Under flera år har Tilde gått teaterutbildning på Dunkers Kulturhus. Hon har även varit statist i flera produktioner inom film och serier. Valet av program var en självklarhet.
– Jag är skådespelare. Jag gör det på min fritid. Jag vill bli professionell skådespelare. Det har alltid intresserat mig; Vad som händer bakom scenen, det som händer på scenen, umgänget och allmänt kulturen. Det tycker jag är väldigt häftigt.

Vad är det roligaste med teaterprogrammet?

– Jag går teater, så då är det såklart roligast att fixa pjäser, regissera och allt som innehåller teater.

Regisserar du också?
– Inte jättemycket regi. Jag tycker mest om att vara på scen. Om jag inte är på scen, tycker jag såklart om att regissera. Jag har gjort det ett par gånger nu i skolan, men då är det mer ett samarbete. Då samarbetar man mycket med hur man ska agera, hur man ska föra en konversation, monolog, dialog, ljud och ljus. Du får den där chefsrollen, men du är sällan ensam med det.

Kan du berätta om pjäserna ni gör i skolan?

– När jag gick i årskurs ett höll vi på med Shakespeare. Då gjorde vi några av hans mest populära pjäser som ”En midsommarnattsdröm”, ”Hamlet” och ”Romeo och Julia”. Vi gjorde olika scener ur pjäserna och spelade upp framför vänner, familj, bekanta och elever från skolan. Vi fick regissera allting själva. Vi fick manus och vilka scener vi skulle göra, sen fick vi; bygga scenografi själva, klä oss själva, sminka oss, allt. Det var väldigt mycket självständigt.

– Just nu håller vi på med barnteater. Det är väldigt roligt för vi har delat upp min klass i två halvor där fyra av dem gör ”Pettson och Findus”. Min halva gör ”Bamse”. Två klassiska sagor, och jag tror att det kommer bli jättebra. Vi har själva fått skriva manus och regissera. Det roliga är att vi får bjuda in förskolebarn. Vi har ringt runt till olika förskolor i hela Helsingborg och bjudit in. Vi ska spela upp pjäsen fyra gånger inför 20 förskolebarn vid varje tillfälle.

Kan du berätta om pjäsen ni kommer göra i trean?

– I årskurs tre gör man den stora musikalen. Vilket är en av dem stora anledningarna till varför jag ville gå på Nic.

– Det är en musikal, så det är mycket musik som musikprogrammet tar hand om. Frisör- och stylistprogrammet tar hand om det de gör och såklart vi som går teater tar hand om skådespeleriet. Så det är typ hela estethalvan som samarbetar tillsammans.

– På hösten när du börjar trean så börjar audition direkt; då får du skådespela ut en scen, du får sjunga och du får lov att dansa. Sen får lärarna plocka ut om du passar till den rollen du sökt eller om du vill ha någon annan. Sen börjar du repetera, från vad jag hört från dem som går i trean nu, dem repeterar en eller två gånger i veckan i ungefär 3 till 4 timmar varje gång. Så det är extremt mycket jobb.

När musikalen är klar kommer föreställningen äga rum i skolans stora aula. En stor teatersalong med plats för 500 personer och där allmänheten får lov att köpa biljetter.

Vad är planen efter studenten?

– Its still in the making. Jag vet inte om jag kommer göra lumpen eller inte. Det beror på om jag blir antagen eller ej. Om jag blir antagen kommer jag göra det. Blir jag inte antagen kommer jag förmodligen flytta till Stockholm och söka till skolor där. Jag hoppas att jag kan komma in på Stockholms dramatiska högskola.

– Eller flyttar jag utomlands; som England eller någon annanstans. Just för att söka högre utbildning eller roller. För det är väldigt svårt att få någon sorts roll, även statistroller. Men jag tror i alla fall att jag kommer söka till olika skolor. Så får vi se vart jag kommer därifrån.