Elevporträtt 1

Eleverna Minna, Fanny och Wanda går tredje året på Nicolaiskolans program International Business and Management. Tillsammans har de startat UF-företaget Patterned Up som säljer necessärer, smyckespåsar och scrunchies av återanvända tyger. De beskriver Nicolaiskolan som en familjär skola där alla kan prata med alla.

– Här finns verkligen alla typer av människor och det underlättar också med att vi har individuellt val tillsammans med de andra skolorna, Tycho Braheskolan och Olympiaskolan, så man får fler val som man kan välja. Någon läser matte på Tych och spanska på Olympia. Då får man lära känna fler personer och blandas mycket med andra, säger Fanny.

– Jag tycker att vår skola är väldigt fin. Vi har till exempel ett stort atrium i mitten av skolan där man kan sitta ute och äta lunch, och på rasterna och sånt.

Vi har också en fin kafeteria och det finns mycket utrymmen om man bara vill sitta och hänga. Soffor och så, säger Wanda.

– Jag tror att trivseln och att man har en väldigt bra relation till lärarna är det bästa med skolan. Man känner sig väldigt trygg och kan prata med alla. Det känns familjärt på något sätt, säger Minna.

När det var dags att bilda grupper fick eleverna önska men inte välja helt vilka de ville arbeta med. I stället gjorde de personlighetstester för att lärarna skulle kunna para ihop dem.

– Det blev ju en jättebra grupp i slutändan. Vi alla visste ju typ från början vad vi ville göra. Att det var något med återbruk. Vi var först inne på second hand-kläder, säger Fanny.

– Sen utgick vi från vad vi själva hade hemma. Du, Fanny, hade symaskin men hade sytt lite mindre så jag sydde necessärerna och du sydde scrunchies och smyckespåsar. Minna, du hade ingen symaskin så du har klippt allt så vi hade färdiga tygbitar att sy allting av, säger Wanda.

– På många utbildningar har man UF i tvåan men på den engelska inriktningen har man valt att lägga det i trean i stället. Den svenska inriktningen på Nic har till exempel UF i tvåan. Vi har i trean för att man ska hinna lära sig extra mycket om ekonomi och företagsdelen innan man börjar med sitt UF, säger Minna.

Tycker ni att det fanns fördelar med att läsa den i trean jämfört med i tvåan?

– Ja, man kan liksom börja tänka redan från början. Man vet att det här kommer hända så man kan tänka på idéer hela tiden. Det känns som ett roligt projekt man gör nu sista året. Vi har fått vara väldigt kreativa vilket är väldigt roligt, säger Fanny.

– Sen är det inte bara att vi ska driva företaget utan man gör en massa andra uppgifter också. Vi har gjort affärsplan, årsredovisning, marknadsplan och bokföring. Så det är mycket sånt som tillkommer. Därför var det väldigt bra att vi hade företagsekonomi i både ettan och tvåan så vi visste redan hur man skulle göra allt det där, säger Wanda.

Hur har ni arbetat med ert UF-företag?

– Att driva UF var mycket roligare än jag trott. Allt liksom, säger Fanny.

– Vi har klarat av det och jobbat mycket självständigt och kollat upp saker själva. Sen var vi både på UF-mässa och en UF-tävling som vi fick av skolan, säger Wanda.

– Vi blev topp fyra i Skåne. Vi fick komma till Malmö och pitcha vår monter för en jury där och det var faktiskt väldigt kul. Och så fick vi sälja våra produkter där på en pop up-mässa, säger Minna.